FAQ over onze cacao

Waar komt de cacao van Cocio vandaan?

97% van alle cacao die Cocio inkoopt is UTZ gecertificeerd en komt uit Ivoorkust in West Afrika. (Ivoorkust produceert een derde van alle cacao op de wereld dus ze hebben er daar behoorlijk veel verstand van) De overige 3% van onze cacao bestaat uit biologische en cacao soorten die nog niet UTZ gecertificeerd verkocht worden.

Wie maakt de cacao?

Nee, dat doen we dus niet zelf. Wij kopen UTZ gecertificeerde cacaopoeder in van onze leverancier Cargill die cacaobonen verwerkt tot cacaopoeder en cacaoboter (die wij daarna gebruiken voor de Cocio die jij kent) Veel kleine familiebedrijfjes produceren de rauwe cacao bonen en verkopen hun bonen via de coöperatie aan onze leverancier.

Hoe kan Cocio een duurzame productie garanderen?

Het gaat allemaal om de juiste manier van denken. Wanneer wij een overeenkomst sluiten met onze leverancier om UTZ gecertificeerde cacao te kopen, verzekeren wij ons ervan dat de bonen die wij gebruiken in Ivoorkust geproduceerd worden onder de strikte regels van het UTZ programma. Zo kunnen wij garanderen dat er voor elke kilogram UTZ gecertificeerde cacao die wij gebruiken een vergelijkbare hoeveelheid voor Cocio wordt gereserveerd in Ivoorkust die voldoet aan de strikte voorwaarden van het UTZ programma.

Waarom duurzame cacao?

Waarom niet? We willen de duurzame en lange termijn ontwikkeling van cacao boeren in Ivoorkust ondersteunen. UTZ programma boeren kunnen hun inkomsten verhogen en de levensomstandigheden van hun gezin verbeteren dankzij betere informatie en educatie. En wij denken dat dat erg belangrijk is.

Hoe helpt UTZ certificering de strijd tegen kinderarbeid?

Kinderen zouden niet moeten werken. De droevige waarheid is, dat het in de erg arme landen in West Afrika als normaal gezien wordt dat kinderen helpen met de oogst en andere klussen bij de vele kleine familiebedrijfjes. De regels van het UTZ programma en de controle daarop bieden ons de meeste garantie dat we gevaarlijke en illegale kinderarbeid kunnen terugdringen. Het is een lang en moeilijk proces om de perceptie over het werken met kinderen helemaal te veranderen. Maar de eerste stap is dat we zorgen dat de kinderen naar school gaan. En geen gevaarlijk werk doen en dan natuurlijk al helemaal niet gedwongen werken.

De training van het Cocio en UTZ programma is daarom ook voor een belangrijk deel gefocust op goede omstandigheden voor kinderen op de familieboerderijen en het vechten tegen kinderarbeid. En dat ondersteunen wij van harte!

Waarom heeft Cocio in het verleden geen gecertificeerde cacao gekocht?

Dat hadden we graag gedaan, maar zo makkelijk ligt dat niet. Al sinds 2008 zochten we actief naar mogelijkheden om over te stappen op gecertificeerde cacao. Maar voor 2010 was het eenvoudig weg niet mogelijk om UTZ gecertificeerde cacao te kopen uit Ivoorkust. We wilde geen losse, nichevariant introduceren met cacao uit een land zonder problemen. Maar we wilde al onze producten veranderen en daarmee een positieve invloed uitoefenen in een van de landen waar de problemen juist het allergrootst waren.

Waarom hebben jullie gekozen voor UTZ certificering?

Dat was een van onze belangrijkste beslissingen. We hebben goed gekeken naar de verschillende mogelijkheden en certificeringssystemen. En hebben UTZ gekozen om twee essentiële redenen:

UTZ verhoogt de levensstandaard van cacaoboeren middels trainingen en duurzame, lange termijn gerichte, ontwikkeling – én onze leverancier kan UTZ gecertificeerde bonen leveren van het type dat wij altijd al gebruikte in onze producten. Dat betekent dat we onze Cocio met die unieke en grootse smaak konden blijven leveren en tegelijk betere levensomstandigheden voor de cacao boeren konden verzekeren. Da’s toch mooi twee vliegen in een klap!

Een aantal andere producenten van grote merken zoals IKEA, Mars en Sara Lee hebben trouwens ook gekozen voor UTZ als hun primaire programma voor koffie, cacao of beide.

Wat betekent UTZ eigenlijk?

De naam UTZ is afkomstig uit de oude taal van de Maya’s en betekent ‘goed’ – en daarom zeggen wij: ‘Betere landbouw. Betere toekomst’ in het logo :)